Metos Uutiset

Metos Uutiset on julkaistu vuodesta 1950 lähtien.
Tämä on lehtemme sähköinen versio.

Laadukas lasikko tuo tuotteet houkuttelevasti esille ja takaa oikeat lämpötilat

14.08,2020 Neuvokit
Metos Cube II Transparent, kehyksetön lasikko, kuvassa lasikossa on konditoriatuotteita

Miten löydän sopivan lasikon kahvilaan tai ravintolaan?

Wikipedia kertoo, että ”lasikko eli vitriini on ainakin yhdeltä tahkoltaan lasia oleva laatikko tai kaappi.” Ammattikeittiömaailmassa lasikot tunnetaan myyntikalusteina, jotka toimivat joko itsepalveluperiaatteella tai siten, että myyjä ojentaa asiakkaan haluaman tuotteen.

Ravintoloiden ja kahviloiden sisustuksilta haetaan yhä enemmän yksilöllisyyttä. Tämän trendin mukana myös lasikkomaailma on muuttunut rajusti siitä, mikä se oli vielä 2000-luvun alussa. Vielä 20 vuotta sitten valikoima jakautui melko selkeästi 900 mm korkeudelta alkaviin linjastolasikoihin sekä niin sanottuihin konditorialasikoihin, joissa etulasi alkaa noin polven korkeudelta. Tänä

päivänä valikoima käsittää kymmeniä eri vaihtoehtoja ja paljon modulaarisia ratkaisuja, joista suunnittelija voi poimia parhaiten käyttötarkoitusta vastaavat kalusteet.

– Kehitys ja kova uudistusvauhti johtuvat paljolti kahviloiden määrän rajusta lisääntymisestä. Jos katsotaan mikä määrä Suomeen on tullut uusia kahviloita, niin sieltä ne uudet tuulet tulevat. Lasikko on kahvilan käyntikortti ja tapa erottua. Eikä mikään yksittäinen ravintola tai ketju halua täsmälleen samanlaista kuin naapurilla, kertoo Metoksen ravintolamyynnistä vastaava myyntipäällikkö Olli Vuori.  

Yksi selkeä trendi on kalusteiden modulaarisuus. Lasikot toimitetaan yhä useammin moduuleina, jotka upotetaan asiakkaan hankkimien, räätälöityjen linjastokokonaisuuksien sisään.

Metos Gastro -lasikko punaiseksi maalattuna

Kalusteeseen upotettavat lasikot tarjoavat monipuoliset mahdollisuudet rakentaa yksilöllisiä linjastoja. Värikkäillä teippauksilla lasikot voidaan personoida salin sisustukseen ja kahvilan brändi-ilmeeseen sopivaksi. Kuvassa oleva Metos Gastro -lasikko, joka on saatavilla luukullisena ja ilmaverhoversioina.

Rohkeat värit ovat tulleet myös lasikoihin

Ammattikeittiöissä ruostumaton teräs on yksi perusmateriaaleista, ja se on hallinnut myös lasikkojen värimaailmaa. Mutta nykyään käytössä on koko värikartta. Rosteripintaisten kalusteiden rinnalle on ilmestynyt selkeästi erottuva kontrastivärejä, jotka on useimmin tehty maalaamalla ne joko kokonaan tai pelkästään sisäpinnoilta. Kalusteita tehdään myös jonkin verran rosteripintoja teippaamalla. Värikkäitä toteutuksia on nähtävissä niin palvelutiskien taustapöydissä kuin konditoria-, deli- ja linjastolasikoissa. Erottuvien kontrastivärien vastakohtana kahviloissa voi nähdä myös mustilla pinnoilla sävytettyjä lasikkoja.

Metos Cube II Transparent, kehyksetön lasikko, kuvassa lasikossa on konditoriatuotteita

Kehyksettömät lasikot tuovat tuotteet hyvin esille ja sopivat erityisen hyvin konditoriatuotteille. Kuvassa 1344 mm korkea Metos Cube II Transparent.

– Jos noiden värien lisäksi mainitsee joitakin uusia tuulia, niin kaikenlaisten listojen ja profiilien välttäminen on monelle asiakkaalle tärkeää. Lasikot muodostuvat rungosta ja sen päällä olevasta mahdollisimman suurista lasipinnoista. Kun vielä hyllyjen ja valaisimien koko on saatu siroksi ja valaistus kohdalleen, niin lasikon sisällä oleva myytävä tuote pääsee todella hyvin esille, Olli Vuori selvittää.

Uusi LED-tekniikka on mahdollistanut valaisimien koon pienentämiseen. Kun sama valaistusteho saadaan ohuilla LED-putkilla, on myös hyllyistä tullut sirompia kalusteen muodoista minimalistisia. Metoksen lasikoista vastaava tuotepäällikkö Juha Tirkkonen korostaa valaistuksen merkitystä. Se tulee hänen mukaansa yhä useammin esille lasikon hankintapäätöstä tehdessä.

– Valaistukseen on kiinnitetty selkeästi enemmän huomiota. Tuote halutaan sen avulla myyvästi esille. Myyntikalusteet eivät ole irrallisia yksikköjä, vaan lasikko valaistuksineen on oleellinen osa koko ravintolan tai kahvilan sisustusta.

Internet on tuonut koko maailman lasikkotarjonnan yhden klikkauksen päähän. Suuremmissa hankkeissa sisustusarkkitehti määrää kalusteen muodon ja usein hänellä jo mallikin valmiina katsottuna.

– Meidän tehtävänänämme on löytää suunnitelmaan sopiva kaluste ja varmistaa, että sillä ylletään myytävien tuotteiden vaatimiin lämpötiloihin. Ratkaisu voi löytyä omasta tehtaasta tai nykyisten toimittajien valikoimasta. Joskus valmiina, joskus erittäin voimakkaasti räätälöitynä, Juha Tirkkonen kertoo.

Metos Olli Vuori ja Juha Tirkkonen, Metos Center Kerava

Olli Vuori ja Juha Tirkkonen toivottavat asiakkaat tervetulleiksi Keravan Metos Centeriin tutustumaan lasikkovalikoimaan.

Palvelua ja itsepalvelua

Vielä vuosikymmenen alussa kahvilalinjastot rakentuivat tiukasti joko palvelu- tai itsepalveluperiaatteen ympärille. Nykyään näitä sijoitellaan rinnakkain ilman pelkoa siitä, että asiakas ei tietäisi miten toimia. Lasikoista on saatavissa malleja, joissa samana kalusteeseen on upotettu palvelu- ja itsepalvelupuoli.

– Palvelussa, siinä, että myyjä ojentaa on oma hohtonsa ja usein ajatellaan, että tuotteestakin voi pyytää enemmän. Palvelumyynnin yleistymistä jarruttaa meillä se, että suomalaiset ovat edelleen ujoja pyytämään. Etelä-Euroopassa dialogi syntyy luontevammin ja asiakkaat kysyvät rohkeammin mitä tuotteet sisältävät ja miltä ne maistuvat, Olli Vuori kertoo.

Palvelumyynnin etuna on se, että herkätkin tuotteet voivat olla lasikossa pakkaamattomina. Näin säästetään muovijätteen määrää. Etuna on myös se, että pakkaamaton tuote usein näyttää houkuttelevammalta. Esimerkkinä käy karjalanpiirakka munavoilla ja tillillä. Tiukassa muovikääreessä tuote voi muuttua jopa tunnistamattomaksi.

Olli Vuori kertoo, että perinteinen jako konditorialasikoihin ja tarjotinradan taakse upotettuihin linjastolasikoihin on häviämässä.

– Näitäkin sekoitetaan nykyään rohkeasti. 900 mm tasoon rakennetussa linjastoissa voi olla yksi lasikko, jossa lasi alkaa läheltä lattiarajaa. Tarjotinrata voi olla siroa putkimallia. Tai sitten linjaston totuttu rytmi vaan rohkeasti muuttuu ja tarjotinrata välillä katkeaa lasikon kohdalla.

Metos Halo Led kantikas lasikko kuvattuna henkilöstöravintolassa

Kantikkaat linjastolasikot tarjoavat todella paljon myyntipinta-alaa. Kuvassa olevat Metos Halo -lasikot on saatavilla myös keskilattia-asennuksiin sopivina versioina, joissa on luukut molemmilla puolilla.

Kantikkaat linjat suosiossa

Tällä hetkellä vallitseva lasikon muoto näyttää olevan kantikas. Niitä on uusista asennuksista noin 80 prosenttia. Entä mistä ne trendit meille tulevat? Jos haluaisi matkustaa katsomaan Suomen tulevaa lasikkotarjontaa, niin lippu kannattaisi ostaa…

– Minä lähtisin Italiaan. Viimeisen kymmenen vuoden aikana moni lasikkomalli on ollut ensin Italian markkinoilla paikallisten valmistajien tekemänä. Maassa on paljon eri valmistajia ja todella monipuolinen kahvilakulttuuri, joten se tarjoaa hyvän maaperän myös rohkeille kokeiluille. Osa noista malleista nousee suosioon ja niitä aletaan tehdä muuallakin, Olli Vuori opastaa.

Entä miten suomalaisten lasikkomaku eroaa naapureista. Juha Tirkkonen kertoo, että samaa perusvalikoimaa ja erikoistuotteita tarjotaan kaikissa maissa. Aluekohtaisia eroja löytyy jonkin verran.

– Ruotsissa myydään enemmän palvelumalleja. Länsinaapurit ovat mieltyneet yhdistelmälasikoihin, joissa kylmähyllyjen päällä on ilman kattolevyä oleva neutraalitaso. Se tarjoaa tilaa säästävät ratkaisun esimerkiksi croissanttien myyntiin. Norjalaisilla taas on tiukimman lämpötilanormit. Se rajaa jonkin verran siellä tarjottavan kalustevalikoiman laajuutta.

Kun tilaa on niukasti käytössä ja ravintola palvelee aamusta iltaan, saatetaan kalusteilta edellyttää kameleontin ominaisuuksia. Markkinoilla on lasikkoja, jotka pystytään lennosta vaihtamaan palvelumallista itsepalveluun soveltuvaksi. Näin esimerkiksi kiireinen lounasaika voidaan toteuttaa eri tavalla kuin erikoispalvelua tarjoavat iltatunnit. Yhdistelmäkaluste voi tarkoittaa myös sitä, että lämpötila voidaan vaihtaa kesken työpäivän lämpösäilytyksestä kylmämoodiin.

Luukku antaa suojaa, ilmaverhomalli helpottaa tuotteiden ottamista

Metos Halo lasikko, kaareva malli, jossa etuluukut

Kaarevat linjastolasikot takaavat tuotteille hyvän näkyvyyden. Porrastettujen hyllyjen ansiosta tuotteiden ottaminen on helpompaa. Kuvassa oleva Metos Halo -lasikko on saatavilla myös etuluukuttomina ilmaverhoversioina.

Itsepalvelulasikoista on ollut pitkään saatavissa sekä versioita, joissa asiakkaan puolella on luukut että avoimia versioita, joissa luukkujen tuoman suojan tarjoaa kylmäilmapuhallus, eli ilmaverho. Luonnollisesti luukullinen malli tarjoaa energiatehokkaamman vaihtoehdon. Se tarjoaa myös pisarasuojan herkille tuotteille. Ilmaverhokalusteiden etuna on houkuttelevampi esillepano. Avoimesta lasikosta on helpompi ottaa ja se houkuttelee siten paremmin impulssituotteiden myyntiin.

Ennen valintaa, luukuilla vai ilman, kannattaa selvittää asennusolosuhteet ja myytävien tuotteiden laatu. Joissakin kohteissa herkille, ilman pakkausta myytäville tuotteille luukullinen versio saattaa olla ainut mahdollinen valinta. Nykyaikaiset, tehokkaaseen puhallusjäähdytykseen perustuvat lasikot pystyvät saavuttamaan asetuslämpötilat, olivat ne sitten ilmaverhomallia tai luukullisia versioita. Haastaviin asennuskohteisiin, joissa esimerkiksi ulko-oven voimakas puhallus sotkee ilmavirtoja tai kesäravintoloihin, joissa salin sisälämpötila nousee korkeaksi, suositellaan aina luukullista lasikkoa.

Tärkeät lämpötilat

Tuotepäällikkö Juha Tirkkonen korostaa oikeiden lämpötilojen merkitystä. Elintarviketurvallisuuden lisäksi säilytyslämpötila vaikuttaa myös tuotteiden ulkonäköön.

– Yleisin vaatimus on ilmastoluokka 3M1, jossa lämpötilan on oltava vähintään 6 astetta jokaisella hyllyllä. Jos tähän ei ylletä, niin tuotteita ei saa säilyttää kalusteessa yli kahta tuntia.

Herkimmille tuotteille, kuten esimerkiksi suklaalle on omat vaatimukset, jotka lähtevät tuotteen laadun varmistamisesta. Suklaalle räätälöidyssä lasikossa ei ole voimakasta ilmapuhallusta, koska se kuivattaa tuotteen. Niissä lämpötila pidetään 13 asteen paikkeilla ja kosteutta halitaan erillisen hydrostaatin avulla.

Metos Cube Jewelry 1000 -lasikko. Yksitasoinen, kalusteeseen upotettava lasikko

Yksitasoisia, kalusteisiin upotettavia lasikkoja voidaan käyttää tuomaan linjastoon vaihtelua. Pienen myyntialan vastapainoksi tuotteet, kuten esimerkiksi suklaat pääsevät niissä todella houkuttelevasti esille. Kuvassa Metos Cube Jewelry 1000

Lasikko ei ole jääkaappi

Jos laittaa energiankulutusmittarit -90-luvun lasikkoon ja samat ominaisuudet tarjoavaan uuteen malliin, niin usein käy niin, että uusi haukkaa enemmän sähköä. Miten tämä on mahdollista, kehityksenhän piti viedä eteenpäin? Selitys löytyy, kun laittaa lämpömittarit kaikille hyllyille. Uusien lasikkojen tehokas ilmapuhallus tuottaa tasaiset lämpötilat kaikille hyllyille. Osa vanhemmista lasikoista jopa suunniteltiin niin, että ylähylly oli neutraalilämpötilassa.

Lasikon energiatehokkuus ei ole koskaan jääkaapin luokkaa. Tyypillisesti lasikko kuluttaa useamman jääkaapin verran energiaa, vaikka se tarjoaa selvästi vähemmän kylmätilaa. Energiatehokkuutta on parannettu ilmankiertoa tehostamalla ja myyjän puolella olevilla lämpölaseilla. Suuri osa lasikon pinta-alasta on kuitenkin eristämätöntä lasia tai muovia, joten rakenteiden parantamisessa tulee fysiikan lait vastaan.

Energiatehokkaan käytön kannalta on tärkeä muistaa, että lasikko on tarkoitettu myyntikalusteeksi ja sinne tulee sijoittaa valmiiksi jäähdytettyjä tuotteita. Aukioloaikojen salliessa, esimerkiksi viisi tuntia palvelevassa henkilöstöravintolassa tai viikonloppuisin kiinni olevassa paikassa lasikko kannattaa aina tyhjentää ja sammuttaa paikan sulkeuduttua. Tehokkaalla kylmäkoneella varustettu lasikko kylmenee käyttökuntoon 20-30 minuutissa, joten sen ehtii saada aamulla käyttökuntoon.

Keskuskoneella vai omalla kylmäkoneella?

Suurimmissa asennuskohteissa suositaan keskuskoneellisia kylmäratkaisuja. Näin esimerkiksi kaikki lasikot voidaan liittää putkistoilla erillisessä konehuoneessa sijaitseviin kylmäkoneisiin. Yksi järjestelmän etuja on se, että lämpökuorma saadaan siirrettyä pois työskentely- ja asiakastiloista. Tämä taas vähentää tilojen jäähdytyksen tarvetta. Keskuskoneelliset ratkaisut ovat energiatehokkuuden kannalta parempia kuin erilliskoneella toimivat laitteet. Miinuspuolella on korkeampi asennuskulu, joten yhden tai kahden laitteen asennukset ovat harvemmin keskuskoneellisia.

– Keskuskoneellinen ratkaisu on suositeltava kohteisiin, joissa tulee useampia laitteita samaan linjaan. Yksikköhinnoiltaan keskuskoneasenteiset lasikot ovat halvempia kuin omakoneelliset, mutta asennustyö putkituksineen on vastaavasti kalliimpaa. Hinnat ovat lähellä toisiaan 5-6 laitteen yksiköissä. Käyttökustannuksiltaan keskuskoneellinen ratkaisu tulee halvemmaksi, jonka lisäksi työskentelytilat saadaan miellyttävimmiksi, Juha Tirkkonen kertoo.

Useimmat lasikon pinnat ovat karkaistua lasia, joten ne kestävät kovaa kulutusta ja pinnat on helppo pitää puhtaana. Joissakin lasikkomaleissa käytetään lasin rinnalla polykarbonaatti- ja akryylimuovia. Nämä ovat suosittuja materiaaleja päädyissä ja kattorakenteessa. Avattavat luukut ovat lähes järjestään muovia. Niissä materiaalin valinnan määrä paino. Usein käyttäjä ei huomaa materiaaleissa mitään eroa koko lasikon elinkaaren aikana. Yksi kriittinen kohta kuitenkin on – asennuksen jälkeinen siivous. Kirkkaat muoviosat kestävät huonosti kivipölyn poistosta aiheutuvaa mekaanista hankausta. Eli ensiasennuksen ja isompien remonttien yhteydessä kalusteet on hyvä suojata ja muovipinnoilla olevaa kivipölyä ei saa poistaa voimakkaasti pyyhkimällä.

Toinen asennuksessa ja muutostöissä muistettava seikka on kylmäkoneen ilmansaanti. Useimmat lasikot ottavat korvausilman edestä ja puhaltavat sen toiselta puolelta ulos. Linjastoasennuksissa ja vuorauslevyjä asennettaessa on syytä tutustua käyttöohjeisiin, joista selviää millaiset kulkuväylät ilmankierrolle on jätettävä.

Metos Verkkokaupan lasikkovalikoimaan pääset tutustumaan alla olevista linkeistä:

Metos-konditorialasikko

.

Linjastolasikot
Konditorialasikot
Pöytälasikot
Myymälälasikot