Metos Uutiset

Metos Uutiset on julkaistu vuodesta 1950 lähtien.
Tämä on lehtemme sähköinen versio.

Topbox taipuu terasseille ja sisätiloihin

25.08,2020 Referenssit
Dekki Helsinki terassi. Topbox baariyksikkä ja grilliyksikkö

Suomalainen innovaatio tarjoaa mobiilit baari- ja grilliyksiköt palveluna

Isommissa kaupungeissa liikkuessasi et ole voinut välttyä huomaamasta Topboxin siirrettäviä myyntiyksikköjä. Yleisin versio on terassin viereen asennettu anniskelupiste, joka on varsin monessa kohteessa saanut viereensä samoilla rakenteilla toteutetun grilliyksikön.

Topboxin perusideana on konseptoida siirrettävän baarin, grillipisteen tai vaikkapa kahvilan varustamiseen liittyvät asiat valmiiksi, helposti hankittavaksi kokonaisuudeksi. Esimerkiksi terassin anniskelupistettä tarvitseva ravintola voi tilata valmiin yksikön, joka on vesien ja sähköjen kytkemistä vailla valmis käyttöön. Asiakas maksaa kokonaisuudesta kuukausivuokraa ja syksyn kynnyksellä Topbox haetaan talvisäilöön. Kuukausivuokra sisältää myös laitteiden huollot ja takuun.

Samat perusmoduulit taittuvat pienillä muutoksilla niin ulko- kuin sisäkäyttöön. Perusmalleja on viisi. Jos haluaa pyörillä kulkevan yksikön, niin vaihtoehtoja on kaksi. Nämä ovat rekisteröityjä perävaunuja ja siten helppo varustaa vaikkapa liikkuvaksi messuosastoksi. Topbox- yksikköjä käytetään ravintolatoiminnan lisäksi monissa muissakin kohteissa aina lipunmyynnistä kännyköiden huoltopisteeseen.

Suomen säissä nopeus on valttia

Topbox-tuoteperheen on kehittänyt arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy. Idean takana on Talli Oy:n perustajaosakas, sisustusarkkitehti Martti Lukander. Ihan pystymetsästä hän ei projektiin ryhtynyt, sillä taustalla on pitkä kokemus erilaisten ravintoloiden suunnittelusta.

Topbox toimitusjohtaja MArtti Lukander ja kaupallinen johtaja Heikki Hilpelä

Martti Lukander ja Heikki Hilpelä kertovat, että terassimyynnin volyymin elävän säiden mukaan. Nopeasti avattavilla ja suljettavilla myyntipisteillä saadaan kesän mittaan reilusti lisää myyntiaikaa.

–  25 vuotta olen suunnitellut ravintoloita ja aina yrittänyt tehdä mahdollisimman hyvin asiakkaan tarpeita vastaavia ratkaisuja. Olen myös innostunut esineiden muotoilusta ja asiakkaan ongelmien ratkaisemisesta. Tässä projektissa yhdistyivät nuo kaikki, Martti Lukander kertoo.

–  Terasseista puhuttaessa ravintoloitsijalle tärkeitä asioita ovat nopea kasaus ja purku, helppo siirrettävyys, murtosuojaus ja mahdollisimman helppo käyttö. Tällä meidän konseptilla saadaan tehostettua myyntiä ja myös henkilökunnalle miellyttävämpi työympäristö.

Topbox muistuttaa perustoimintaperiaatteeltaan kilpikonnaa. Katto alas laskettuna se on murtovarma ja vie myös kuljetettaessa ja varastoitaessa vähän tilaa. Kun terassi päätetään pilvien väistyessä avata, nostetaan katto ylös, jolloin baari tai grilli on hetkessä valmiina tositoimiin. Katto alas laskettuna kokonaisuus on vain 1500 mm korkea. Kun yksikkö on avattu, jää katon ja sivuseinien väliin reilusti avonaista tilaa. Näin Topbox ei peitä kokonaan näkymiä esimerkiksi ravintolan eteen asennettuna.

Martti Lukander kertoo, että tuotekehityksessä kiinnitettiin erityistä huomioita siihen, että yksikkö saadaan nopeasti ja turvallisesti avattua ja suljettua.

– Voit kuvitella sitä säätämisen määrää, mikä ennen liittyi noiden terassien palvelupisteiden avaamiseen ja sulkemiseen. Siihen saa helposti kulumaan 2-3 tuntia päivässä, mikä on kaikki poissa tuottavasta asiakaspalvelusta. Kun ravintolalla on Topbox käytössään, henkilökunta voi tehdä pikapäätöksen palvelupisteen avaamisesta, vaikka sään tai asiakasruuhkaan ohjaamana. Ja muutamassa minuutissa myynti on täydessä käynnissä.

Dekki Helsinki terassi. Topbox baariyksikkä ja grilliyksikkö

Topbox-yksiköt voidaan sijoittaa vierekkäin, jolloin niistä muodostuu yhtenäinen kokonaisuus. Tyypillisin yhdistelmä on baari- ja grilliyksikkö, jossa tuotteiden tilaus ja maksaminen on keskitetty baarin yhteyteen.

Pitkä testi- ja konseptointijakso

Metos Topbox grillivaunu. Pyörien päällä liikkuva vkeittiö

Pyörien päällä kulkevat vaunuyksiköt lasketaan myyntipisteessä alemmas. Kuvan vaunussa etuosan lava palvelee puuhiiliuunin sijoituspaikkana.

Vaikka Topboxia on markkinoitu toden teolla vasta vuodesta 2018 lähtien, ovat sen juuret paljon kauempana. Pilottiyksikkö avattiin Ravintola Lasipalatsin takapihalle jo vuonna 2004. Ensimmäiset nykykonseptia muistuttavat yksiköt menivät HOK-Elannon ja Tampereen messujen käyttöön. Varsinainen toiminta lähti käyntiin, kun nykyinen myyntijohtaja Ville Tapola ja Martti Lukander aloittivat täysipäiväisen yhteistyön alkuvuonna 2018. Keväällä myyntikirja oli saatu täyteen ja yritys alkoi hakea sijoittajia mahdollistamaan nopean kasvun. Toukokuussa investorit olivat mukana ja ensimmäiset 30 Topboxia toimitettuina asiakkaille. Tällä hetkellä yrityksellä on vientitoimintaa Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa.

Topboxin kaupallinen johtaja Heikki Hilpelä kertoo myynnin saaneen piristysruiskeen tänä vuonna alkaneesta take-away boomista. Hän uskoo, että ilmiö ei ole ohimenevä, vaan erilaisia pop-up ravintoloita tulee sekä kauppakeskusten sisälle, että ravintoloiden omien toimipisteiden ulkopuolelle. Uuden yksikön suunnittelussa tulee ottaa kaikki huomioon aina ilmanvaihtoa myöten.

– Helpoin on tietysti sushikeittö, jonka voi rakentaa ihan mihin vaan. Ilmanvaihdon kannalta haastavin on burgeripiste. Mutta nämäkin saadaan asennettua vaikka kauppakeskuksen sisälle, kun tehdään liitännät kiinteistötekniikkaan.

–  Burgeripihvi paistuu useimmin parilalla, mutta Suomesta löytyy myös puuhiiliuuneilla toteutettuja grilliyksikköjä. Näissä on haasteena uunin jälkilämpö. Kattoa ei saa laskea alas ennen kuin uuni on jäähtynyt. Roslundille teimme vaunun, jossa puuhiiliuuni on omassa karsinassaan rakenteiden ulkopuolella.

Räätälöityjä ratkaisuja ja valmiita konsepteja

Dekki Helsinki terassi. Topbox grilliyksikkö

Ravintola Dekki Helsinki valmistaa burgerit Metos X-oven -puuhiiliuunilla. Sivulle avautuvien grillilaatikoiden ansiosta uunin syvyysmitta toimii hyvin Topboxin kaltaisissa kapeissa asennuskohteissa.

Heikki Hilpelä muistuttaa, että ravintoloiden kesämyynti vaihtelee voimakkaasti ilmojen mukaan. Lämpimänä kuukautena myynti herkästi kaksin- tai kolminkertaistuu. Ravintolan haasteena on vastata kysyntään silloin, kun asiakkaita on. Pienin Topbox-baariyksikkö sopii 40-60 paikan terasseille ja sitä pystyy pyörittämään yhden – kahden työntekijän voimin. Isoimman yksikön kapasiteetti riittää jo 200 asiakaspaikkaan ja sen palvelukyky voidaan taata varustamalla se neljällä työntekijällä ja kahdella kassapisteellä.

– Topbox tarjoaa helpon tavan lisätä kapasiteettia silloin, kun asiakkaita on. Jo pelkästään nopealla pystytyksellä ja kaikella tavaroiden siirtelyn vähentämisellä saadaan helposti 30% tuottavuuden nousu. Ravintolat ovat saaneet lisääntyneen myynnin lisäksi myös asiakaspalautetta jonojen purkamisesta. Eihän kukaan jaksa jonottaa terassilla 15 minuutta, jotta saisi sen toisenkin oluen. Ja pitkä jono käännyttää uudet tulijat pois.

Heikki Hilpelä kertoo, että jokainen baariyksikkö varustetaan juuri asiakkaan juomavalikoimaa vastaavalla laitteistolla. Asiakkaan tavoitteet ja juomavalikoima käydään aloituspalaverissa huolellisesti läpi.

– Baariyksikköjä alkaa olla ulkona kohta 300 kappaletta, joten ihan alusta ei tarvitse suunnittelua aloittaa. Tuo kokemus auttaa meitä valitsemaan oikean laitteiston. Osaamme myös neuvoa erilaisten brändäysten kanssa. On ihan tavallista, että jonkun juoman menekki nousee 300%, kun se tuodaan näyttävästi esille.

Valmis konsepti ja kokemus apuna lupien hankinnassa

Suomea on usein moitittu turhan byrokraattiseksi, kun puhutaan uusista terasseista tai pop-up-tyyppisistä ruoan ja juoman myyntipisteistä. Martti Lukander kertoo, että on pyrkinyt hakemaan vastakkainasettelun sijaan rakentavaa yhteistyötä ja kehittämään valmiita ratkaisuja, jotka etenevät lupaprosessissa joutuisasti.

– Meillä on valmiit kuvat ja suunnitelmat, joiden perusteella asiakas voi hakea rakennusluvat tai toimenpideluvan. Yksiköt ovat CE-merkittyjä ja niissä on valmiiksi mietityt paikat vedelle ja sähköille. Näihin ei tarvita mitään jatkojohtovirityksiä.

– Turvallisuus edellä mennään, oli kyse sitten paloturvallisuudesta, sähköistä tai terveystarkastajan vaatimuksista. Iso etu on se, että meillä on tämä tietotaito valmiina ja yleensä saamme hyvässä yhteishengessä asiat etenemään. Ravintoloitsija ei jää yksin, Martti Lukander lupaa.

Tyypillinen ravintolan baari- tai grilliyksikkö lähtee asiakkaalle täysin varustettuna. Topboxin myyjä tekee tarvekartoituksen ja hankkii sitä vastaavan laitteiston. Pääyhteistyökumppanikseen Topbox valitsi Metoksen. Vaakakupissa painoivat kattava laitevalikoima, asiantunteva palvelu ja valtakunnallinen huolto. Topboxin leasingvuokra sisältää myös laitteiden huollot, joten niiden toimintavarmuus sekä varaosien ja huollon saatavuus ovat ensiarvoisen tärkeitä. Kesäsesonkia ei ole varaa hukata laiterikoista johtuviin keskeytyksiin.

Dekki Helsinki. Teraasin Topbox -baariyksikkö

Topbox tarjoaa myös katto ylösnostettuna hyvän näkyvyyden sivuille ja taakse. Näin se ei peitä esimerkiksi ravintolan sisätiloista avautuvia näkymiä.

– Sopivien laitteiden valinnassa luotamme Metoksen ammattitaitoon. Sieltä saamme tukea omalle suunnitteluosastolle ja tarvittavat tiedot, jotta kaikki liitännät osataan vetää oikeisiin paikkoihin. Meidän konsepti on erittäin joustava. Tämä toimii myös asiakkaan omilla laitteilla tai vaikkapa siten, että asiakkaalla on muutama oma laite, jota hyödynnetään toteutuksessa.

Lyhyet syklit suosivat joustavia ratkaisuja

Martti Lukander muistuttaa, että Topbox ei ole yhden miehen show, vaikka idea onkin häneltä lähtöisin. Konseptin pilotointi vaati vuosia ennen kuin markkinointi lähti toden teolla käyntiin.

– Oikeat henkilöt ja kaupallistaminen. Ne ovat aivan yhtä tärkeitä kuin tuoteideakin. Meidän onni oli, että löydettiin nuo osaajat ja pystyttiin kaupallistamaan tuote.

Tällä hetkellä mobiilit ratkaisut, joustavuus ja asioiden ostaminen kuukausihinnalla palveluna ovat eräänlaisia megatrendejä. Tällä mittarilla Topbox näyttää iskeneen oikealla konseptilla oikeaan aikaan. Mutta miten maailma on muuttunut niinä vuosina, kun Martti Lukander on ollut alalla?

– Ihmiset käyttävät nyt paljon enemmän rahaa ulkona syömiseen ja juomiseen. Ravintoloiden taso on Suomessa noussut ja kestää kansainvälisen kilpailun. Taito suunnitella ja johtaa menestyviä ravintolaketjua on kehittynyt huimasti. Kaikki eivät toki voi aina menestyä, mutta Suomessa on nähty hyviä onnistumisia. Ne eivät ole syntyneet sattumalta, vaan takana on paljon huolellisesti tehtyä suunnittelua. Tulee uusia ilmiöitä, kuten esimerkiksi Dark Kitchen. Ja yksi selkeä muutos on nähty kaikessa ravintolatoiminnassa: kaikki syklit ovat lyhentyneet.

Lisätietoja Topboxista löydät yrityksen kotisivulta: topboxunit.com