Webbutikens användarvillkor

Så här köper du i Metos Webbutik


Kunden kan lägga en beställning i Webbutiken utan att registrera sig och betala för köpet med en kredit- eller nätbank eller genom att registrera sig som företagskontokund hos Metos Webbutik, i vilket fall han kan välja en faktura som betalningsmetod.
Vid beställning utan registrering ska kunden uppge exakta kontaktuppgifter och leveransadress vid beställning.

Läs mer om försäljnings- och garantivillkoren.

Att söka och välja produkter
Du kan se produktinformationen i menyn under rubriken ”Webbutik”. Alternativt kan du skriva namnet, modellen eller produktkoden för önskad produkt i Sökfältet högst upp på sidan. Med hjälp av filtret kan du söka produkter med olika egenskaper. När du har hittat en lämplig produkt kan du lägga den i kundvagnen genom att klicka på korgen. Klicka på korgsymbolen för att se innehållet i din kundvagn. 
I fältet för antal kan du ändra antalet produkter du önskar. Du kan ta bort produkten ur kundvagnen genom att klicka på krysset i slutet av produktraden eller tömma hela kundvagnen med hjälp av knappen ”Ta bort alla varor”. 

Om du behöver hjälp med att välja produkter eller du vill ha mer information, betjänar vår OnLine-tjänst dig, antingen i Chatten i vår Webbutik eller per telefon. Du når våra OnLine-försäljare vardagar (mån–fre) kl. 8–16.00 på numret 020 300 900.

När du har lagt till de produkter du vill ha i kundvagnen, kan du spara tilläggsinformationen om din beställning och fortsätta genom att klicka på knappen ”Checka ut”. Ge kontakt- och leveransinformation som behövs och välj önskad leveransmetod. Klicka sedan på ”Fortsätt” för att välja betalningsmetod. I följande skede ser du en beställningsöversikt. 

Betalning av produkterna
Om du har ansökt om att bli kontokund hos Metos, kan du välja Faktura som betalningsmetod. 
När du betalar med kreditkort och bankkoder överförs du tillfälligt till webbplatsen för företaget som svarar för betaltjänsten. Efter betalning kommer du tillbaka till Metos Webbutik automatiskt eller genom att klicka på knappen för att gå tillbaka till tjänsteleverantörens webbplats.

Orderbekräftelse
Efter att beställningen i Webbutiken har gjorts får Användaren en orderbekräftelse till sin angivna e-postadress när vi har behandlat beställningen. Leveransdatum för beställningsprodukter från vårt lager i Kervo framgår av orderbekräftelsen.


Så här ber du om en finansieringsleasingoffert i Metos Webbutik
Du kan begära en finansieringsleasingoffert för utrustningen du lagt i din kundvagn när priset överstiger 1500 euro (moms 0 %). Förfrågan om leasingoffert görs som en beställning, men för "Betalningsmetod" väljs "Finansieringsleasing” och i nästa avsnitt väljs leasingperioden.


Så här ansöker du om Företagskonto för Metos Webbutik
Du kan ansöka om ett företagskonto för vår Webbutik med formuläret ”Registrera dig som företagskund hos Metos”. När Kunden ansöker om att bli företagskontokund, ska Kunden ange exakta uppgifter om företaget, leverans- och faktureringsadresser samt kontaktinformation. 
Vid ansökan om att bli företagskontokund har Metos rätt att kontrollera Företagets kreditupplysning, och möjlighet att avslå ansökan. Begäran om registrering behandlas inom 1–2 arbetsdagar och efter det får Kunden instruktioner om inloggning till sin angivna e-postadress.

Fakturor levereras som e-fakturor (14 dagar netto) eller på annat sätt elektroniskt. 

Företagskontot får användas endast av Kunden som uppgetts vid registreringen. Kunden ansvarar för att behandla användarnamnet och lösenordet till Företagskontot konfidentiellt och begränsa åtkomsten till uppgifterna. Om Kunden har anledning att misstänka att dataskyddet för Kontona har äventyrats, ska Metos omedelbart underrättas på kontaktformuläret på webbplatsen.

Vilka fördelar finns det med att registrera sig / skapa ett Företagskonto?
Fördelar med att bli Företagskontokund:
-    du behöver inte mata in faktureringsuppgifter
-    du kan välja leverans till olika ställen
-    du kan betala dina inköp med faktura, 14 dagar netto
-    du ser beställningshistoriken.

Behöver du hjälp – vi står gärna till tjänst
Du kan kontakta oss via följande servicekanaler:
OnLine tfn 020 300 900, öppen mån–fre kl. 8–16.00
Växel 0204 39 13, öppen mån–fre kl. 8–16.00
E-post: metos.finland@metos.fi